Witam w ostatnim poscie obiecalem Wam napisac kilka zdan na temat domowej oczyszczalni sciekow .Popularnym rozwiazaniem malej domowej oczyszczalni sciekow jest system skladajacy sie z 2 elementow ,osadnika gnilnego i drenazu rozsaczajacego . W osadniku gnilnym jak nazwa wskazuje scieki wstepnie sie oczyszczaja w wyniku fermentacji , spotyka sie osadniki jedno ,dwu lub trzykomorowe (im wiecej komor tym wieksza skutecznosc oczyszczania) ,na wyjsciu z osadnika w strone drenazu rozsaczajacego czesto instaluje sie dodatkowy filtr .W procesie fermentacji odpadow organicznych powstaja gazy ktore musza byc odprowadzane ze zbiornika , czesto wykorzystuje sie do tego przewod wentylacyjny w kominie. Wielkosc osadnika okresla sie na podstawie wielkosci dziennych sciekow wytwarzanych przez mieszkancow , minimum pojemnosci osadnika to 3 dniowe scieki (2 os rodzina generuje dziennie ok 300 litrow sciekow dziennie, 4 os ?ok 600-700 litrow , a wiec dla tej wiekszej rodziny zbiornik powinien miec ok 2 m3 . Osadnik gnilny czysci sie sporadycznie raz na rok czasem rzadziej ?co 2 lata, oprozniajac go podobnie jak szambo ,aby przyspieszyc i polepszyc fermentacje stosuje sie srodki chemiczne tzw bioaktywatory wysypywane do zbiornika gnilnego , oczyszczone scieki z osadnika wyplywaja do lezacego glebiej w ziemi , systemu specjalnych rur drenarskich z otworami w sciankach ktore sa przysypane warstwa grubego zwiru ktory dziala jak filtr , zatrzymujac drobne zanieczyszczenia z wstepnie oczyszczonych w osadniku gnilnym sciekow. Rury przysypuje sie specjalna geowloknina i zasypuje warstwa ziemi na ktorej rosnie trawa ,kwiaty. Wielkosc drenazu (dlugosc rur) zalezy od ilosci domownikow i rodzaju przepuszczalnosci gleby, jesli na naszej dzialce jest wysoki poziom wod gruntowych nie mozna zastosowac drenazu odsaczajacego poniewaz scieki sie nie oczyszcza . Jaki jest rodzaj gleby na dzialce oraz poziom wod gruntowych dowiemy sie zlecajac odpowiednie badania firmie geotechnicznej na podstawie ktorych miedzy innymi architekt okresli glebokosc fundamenow budynku . Standardowo drenaz uklada sie trzech wykopanych rowach po 10-15 metrow dlugosci kazdy , dla 4 osobowej rodziny lacznie ok 50m dlugosci rur drenarskich. Przepisy budowlane okreslaja odleglosc osadnika od domu na mimimum 5 metrow , od studni na 15 metrow . Co 15-20 lat nalezy wymienic rury drenarskie i warstwe zwiru ktory je otaczal poniewaz po latach uzytkowania grunt zostanie uszczelniony i drenaz przestanie dzialac.
Dzisiaj pokaze Wam kolejny projekt domku z mojej krotkiej listy , to moja subiektywna ocena , oczywiscie to co mnie sie podoba wcale nie musi podobac sie Wam , szkoda , ze nikt nie zabiera glosu i samotnie sie tu produkuje na
forum , chetnie podyskutuje na argumenty za i przeciw takiej koncepcji domkow parterowych. Po przedstawieniu wszystkich (z mojej krotkiej listy) wybranych projektow parterowych domkow , napisze co chcialbym zmienic w gotowym projekcie tym ktory kupie aby byl on bliski moim wyobrazeniom o ukladzie i funkcjonalnosci przyszlego domku.
Dzisiaj projet domku Cichy zakatek z Muratora , przytaczam wszystkie dane ze strony , podaje link :
[link do strony Murator Dom wygasł]
Ten mały i skromny dom z dwuspadowym dachem, nie sprawi kłopotów na budowie i będzie tani w eksploatacji. Uroku dodają mu drewniane wykończenia elewacji oraz opaska z cegły klinkierowej sprawiająca wrażenie kamiennego murku, otaczającego cały budynek. Powierzchnię mieszkalną powiększa duży, o powierzchni ponad 20 m2, całkowicie zadaszony i osłonięty ścianami taras, na którym można miło spędzać czas nie tylko w ciepłe dni. Wewnątrz zadbano o czytelny i funkcjonalny układ pomieszczeń. Kuchnię umieszczono od frontu. Z jej okien widać wejście na posesję. W pokoju dziennym wydzielono jadalnię i kącik wypoczynkowy. Po lewej stronie znajdują się trzy sypialnie, które można - w zależności od potrzeb domowników - połączyć i zrobić dwa większe pokoje z garderobami. Ten projekt doskonale nadaję się także na dom letni. Aby zmniejszyć koszty realizacji, można - podczas adaptacji - zrezygnować z garażu i zrobić w jego miejscu wiatę na samochód.
Orientacyjne koszty budowy
1. Stan zero: 32 000 zł
2. Stan surowy otwarty: 100 800 zł
3. Stan surowy zamknięty: 34 000 zł
4. Instalacje sanitarne: 34 100 zł
5. Instalacje elektryczne: 7 200 zł
6. Wykończenie zewnętrzne: 37 200 zł
Razem (1-6): 245 300 zł
Ceny aktualne na: IV kwartał 2010
W powyższej wycenie założono średni standard użytych materiałów oraz kompleksowe wykonawstwo (realizację całej budowy przez jedną firmę). Nie uwzględniono kosztów: wykończenia wewnętrznego*, działki, przyłączy, przygotowania placu budowy oraz ogrodzenia. Przyjęto średnie krajowe ceny robocizny i materiałów. Ceny nie zawierają podatku VAT.
Ostateczny koszt budowy zależy jednak od wielu zmiennych czynników. Oszczędności mogą wynikać na przykład z: wykonania części prac systemem gospodarczym, zatrudnienia ekip budowlanych na poszczególne etapy prac, rabatów na materiały oraz robociznę, zmiany materiałów zaproponowanych w projekcie na inne (np. zmiana dachówki ceramicznej na blachodachówkę), jakości materiałów użytych do budowy i wykończenia, kosztu transportu, (często przy większych zakupach można skorzystać z bezpłatnego transportu), kosztu robocizny (zależny od regionu Polski). Dlatego podana w zestawieniu kwota ma charakter orientacyjny.
Wyszczególnione etapy prac obejmują
Stan zero: roboty ziemne i wytyczenie budynku, ławy i ściany fundamentowe z izolacjami oraz inne rodzaje fundamentów określone w projekcie, beton podkładowy podłogi (chudy beton).
Stan surowy otwarty: ściany zewnętrzne, ściany wewnętrzne murowane i kominy, stropy, żelbetowe schody wewnętrzne, konstrukcja i pokrycie dachu, rynny.
Stan surowy zamknięty: okna, drzwi zewnętrzne, brama garażowa, izolacje przeciwwilgociowe, cieplne, przeciwdźwiękowe w nadziemnej części budynku, warstwy podłogi na gruncie oraz stropów.
Instalacje elektryczne: instalacje siły, instalacje gniazd wtykowych, instalacja oświetleniowa bez opraw.
Instalacje sanitarne: instalacja c.o. z kotłem i grzejnikami, instalacja gazowa bez gazomierza i kuchni, instalacja kanalizacyjna z przyborami sanitarnymi, instalacja wodna z bateriami.
Wykończenie zewnętrzne: tynki zewnętrzne lub systemy dociepleń - dla ściany dwuwarstwowej, parapety zewnętrzne, okładziny zewnętrzne drewniane, ceramiczne, kamienne, siding, malowanie elewacji, inne roboty zewnętrzne np. taras, opaski wokół domu, schody zewnętrzne.
Wykończenie wewnętrzne - tynki i okładziny wewnętrzne, malowanie, warstwy wyrównawcze pod posadzki, posadzki (np. terakota, parkiet, panele), drzwi wewnętrzne, sufity i ściany działowe z płyt gipsowo-kartonowych, inne roboty wykończeniowe (np. balustrady, schody drewniane, szafy wnękowe)
Proponowane materiały
Ławy fundamentowe: żelbetowe szerokości 50-60 cm, wysokości 40 cm (66,15 mb 15,46 m3
Ściany fundamentowe: bloczek betonowy 24 cm + rapówka + 2x roztwór asfaltowy + styropian 12 cm + bloczek betonowe 12 cm
bloczek betonowy 24 cm + rapówka + 2x roztwór asfaltowy + styropian 10 cm 13,69 m2
bloczek betonowy 24 cm 5,21 m2
Razem: 49,24 m2
Ściany zewnętrzne:murowane, dwuwarstwowe: beton komórkowy 24 cm + styropian 12 cm + tynk wewnętrzny 71,15 m2
murowane, trójwarstwowe: beton komórkowy 24 cm + styropian 10 cm + cegła klinkierowa 12 cm i tynk wewnętrzny 49,82 m2
szkielet drewniany + folia paroprzepuszczalna + deski 1,9 cm 32,71 m2
Razem: 153,68 m2
Ściany wewnętrzne:
murowane: beton komórkowy 12 cm + tynk wewnętrzny 81,42 m2
murowane: cegła pełna 25 cm + styropian 3 cm + tynk obustronnie 25,36 m2
Razem: 106,78 m2
Podłoga na gruncie:
podsypka piaskowa 20 cm + beton 10 cm + papa termozgrzewalna + styropian 8 cm + szlichta betonowa 4 cm + wykończenie podłogi 94,54 m2
podsypka piaskowa 20 cm + beton 10 cm + papa termozgrzewalna + styropian 6 cm + szlichta betonowa 6 cm + wykończenie podłogi 34,28 m2
Razem: 128,82 m2
Strop: drewniany (dolny pas wiązara dachowego) + wełna mineralna 20 cm + folia paroizolacyjna + płyta g-k 134,46 m2
Konstrukcja dachu:drewniana (wiązar dachowy) + łaty i kontrłaty 9,40 m3
Pokrycie dachu:blachodachówka + folia paroprzepuszczalna 262,71 m2
Elewacja:tynk cienkowarstwowy 102,80 m2
na fragmentach ścian cegła klinkierowa 62,55 m2
na fragmentach ścian deski 32,71 m2
Razem: 198,06 m2
Okna i drzwi balkonowe:
PCV lub drewniane o powierzchni do 2 m2 (8 szt.) 15,10 m2
PCV lub drewniane o powierzchni od 2 m2 (2 szt.) 10,08 m2
Razem: 25,18 m2
Sposób ogrzewania: kocioł na gaz
Pozdrawiam z pochmurnej i chlodnej dzisiaj Anglii , Andrzej (Andy)